Saturday 27 July 2013

Coretan : Pertandingan Kaligrafi Khat Terbuka

Pada 01 Julai 2013, ana berjaya menjejakkan kaki di dewan Pertandingan Kaligrafi Khat Terbuka anjuran MARSAH, Johor Bahru.
Ceritanya bermula ketika ustazah Norlaili bte Masran ( mursyidah ) memberitahu ana tentang pertandingan tersebut. Ana berasa berdebar-debar kerana itulah detik pertama kali ana bertanding khat di Johor Bahru. Jauh perjalanan, luas pengalaman. Ana bimbang andai tidak berjaya mendapatkan nombor dalam pertandingan tersebut tambahan pula kategori terbuka. 

Pada mulanya ustazah mahu menghantar ana ke sana, tetapi atas sebab-sebab tertentu, ustazah tidak mendapat kebenaran keluar sekolah untuk menghantar ana. Ana jadi pelik. Namun, Allah lebih mengetahui apa yang terbaik. Ana turuti. 


Setelah dibincang, ana membuat kata putus untuk mengikut kawan ana pulang ke rumahnya, Johor Bahru. Ana mengajak Marzuqi untuk menemani ana. Semuanya jadi mudah tambahan pula walid kepada kawan ana bersetuju untuk menghantar ana ke MARSAH. Ana jadi bimbang, takut-takut menyusahkan dia.




Seperti biasa, zikir dan selawat akan sentiasa menghiasi bibir ana tatkala langkah kaki mula mengorak. Sebenarnya ana lewat 10 minit, ana bimbang dan bergegas ke dewan yang bertempat di tingkat 4. Tidak dinafikan memang sesak nafas ana, kesian umi dan Marzuqi yang turut bergegas. Ana kesungguhan mereka untuk menyokong ana.


Kini tibalah detik yang mendebarkan. Denyutan jantung tidak lagi merdu. Pengacara mengumumkan saguhati terlebih dahulu. Ana berharap nama ana tidak tersenarai dalam saguhati. Tetapi takdir Allah mengatasi segala-galanya. Ana mendapat saguhati dalam pertandingan tersebut. Namun ana bimbang menghampakan perasaan orang yang berharap pada ana. 


Tidak mengapa, bagi ana cukup saguhati bagi ana kerana itulah pertandingan khat yang berkatogeri terbuka yang pertama ana sertai. Juaranya pula seorang guru khat, naibnya pula anak murid kepada guru tersebut. 




Semoga Allah sentiasa mengiringi langkah ana dalam berkarya seni khat selepas ini... La Tahzan!




2 comments:

  1. mabruk alaina najaha ya shabati...
    la tahzan inna allah ha ma'ana...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Insyaallah ya akhi.. ana mujtaheed jiddan li hazihi musabaqah..

      Delete